#69. Barcelońskie sny - N. Pradas

by - 18:39


Pożądanie, miłość, zdrada, strata, macieżyństwo, przyjaźń, poświęcenie, wojna - o tym właśnie opowiadają Barcelońskie sny. Pierwsza wydana w Polsce książka autorstwa Nuri Pradas, barcelońskiej pisarki. 

Akcja książki toczy się wokół renomowanego domu mody Santa Eulalia, którego poznajemy przez pryzmat pracujących w nim osób. Na pierwszy plan wysuwa się historia Lai i jej matki. Autorka właśnie na nich koncentruje swoją opowieść, niemniej wszyscy bohaterowie drugiego planu są idealnie zarysowanymi indywidualnościami. Nie mam pojęcia, jak udało się to autorce, ale dom mody również stał się pełnoprawnym bohaterem powieści - on żyje wraz ze swoimi pracownikami. Barcelońskie sny to niezwykła opowieść, która wciąga od pierwszych stron. Ja zżyłam się z jej bohaterami, pokochałam wszystkich za ich wady i niedoskonałości, których autorka im nie szczędziła. Ale do rzeczy, krótko o fabule.

Mamy rok 1917. Młoda dziewczyna zaczyna uczyć się na ekspedientkę domu mody, jej matka to mistrzyni igły. Laia jest pogodną i nietuzinkową osobą - od razu zaprzyjaźnia się z elegancką córką twórcy Santa Eulalia, Panienką Roser. Wszystko wydaje się dobrze układać, gdy nagle na scenę wkracza tajemniczy i mroczny mężczyzna - Ferran. Rozkochuje on w sobie nie tylko Laię, ale również Panienkę Roser. Zauroczenie Lai szybko przeradza się w płomienny romans, który odbiera jej całą beztroskę i w ostatecznym rozrachunku niszczy jej dotychczasowe, poukładane życie. To uczucie odbiera przyjaźń, zmusza do oszukiwania matki i wreszcie stawia Laię przed nową życiową rolą - dziewczyny samotnie wychowującej dziecko. To jedynie niewielki wycinek fabuły, pierwsze kilkadziesiąt stron. Potem jest tylko ciekawiej.

Autorka w genialny sposób zarysowała psychikę każdego bohatera. Mamy tutaj: spokojnego Genisa, który ma w sobie niewyobrażalne pokłady dobroci, a jednocześnie jest bardzo skryty, jest i Engracia, która jest starszą kobietą jednocześnie kategoryczną i uczuciową. Mogłabym opisać Wam każdego, jednak nie chce odbierać Wam przyjemności samodzielnego poznawania bohaterów Barcelońskich snów. Ich poznawanie jest tym ciekawsze, że ich losy osadzone są w trudnych czasach wojny domowej w Hiszpanii.

Tak się składa, że ja bardzo chętnie sięgam po literaturę wojenną, jednak zawsze są to książki oparte na faktach. Z kolei Barcelońskie sny to fikcja, która połączona jest z niesamowitą lekcją historii. Nuria Pradas oblicze wojny pokazała w historii samotnej kobiety, młodego buntownika, uczciwego arystokraty i zagubionej służącej. Kiedy czytałam ich losy - te przedwojenne oraz te po zawarciu pokoju, zrozumiałam, że wojna zmienia bezpowrotnie, jest też testem osobowości, który zdają tylko nieliczni.

Barcelońskie sny to książka przede wszystkim o ludziach. Historia rozwoju domu mody i woja w Hiszpanii są tłem do opowieści o ludzkich dylematach, upadkach i wzlotach. Dla mnie MUST READ!








Tytuł: Barcelońskie sny
Autor: Nuria Pradas
Wydawnictwo WAB
Data wydania: 15 lutego 2018
Liczba stron: 460


You May Also Like

16 KOMENTARZY

  1. Muszę przyznać, że brzmi ciekawie. Będę mieć na uwadze tę książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mimo zachęcającego posta, niestety jakoś mnie nie ciągnie do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja teraz systematycznie ją polecam :) więc może jeszcze kiedyś uda mi się i Ciebie skusić :)
      Kinga

      Usuń
  3. Recenzja kusząca, może w wolnej chwili przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie daj znać, jak Twoje wrażenia po lekturze.
      Kinga

      Usuń
  4. Fabuła mnie zainteresowała. Może uda mi się przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakoś książka mnie osobiście nie zachęca.
    Pozdrawiam. ;**

    P.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak, to coś dla mnie, na pewno. Uwielbiam właśnie takiego rodzaju książki. Recenzja świetna, bardzo dobrze napisana, wyjaśnia wszystko i zacheca.

    http://recenzentka-doskonala.blogspot.com/2018/03/basnik-beata-majewska.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) miło czytać takie słowa, teraz mam motywację do dalszego pisania :)
      Kinga

      Usuń
  7. Jest szansa, że mi się spodoba, chętnie sprawdzę :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka w 100% odpowiadająca moim gustom czytelniczym. Chętnie po nią sięgnę. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Niezła historia, koniecznie muszę zapisać sobie ten tytuł!

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę przyznać, że brzmi naprawdę bardzo ciekawie.
    Będę mieć zatem na uwadze tę książkę. :)

    OdpowiedzUsuń

Fajnie Cię widzieć! Będzie jeszcze fajniej, jeśli trochę podyskutujemy. Dlatego zostaw po sobie komentarz, będzie mi bardzo MIŁO!! Odpowiem w przerwie między jedną książką, a drugą :)

WPADNIJ NA MÓJ INSTAGRAM

>